Fejkolandia Wiki
Advertisement

A Retro Rádió egy magyarországi országos kereskedelmi rádió. Zenei kínálata az 1960-as évektől egészen a 2000-es évekig terjed. Eredetileg Budapesten, 2017. december 18-án indult a Rádió Q műsorát felváltva, országosan 2018. június 15. óta hallható. A rádió adása az egykori Danubius Rádió és Class FM frekvenciáin hallható.

Korábban Nyíregyházán is működött egy azonos nevű adó a régió piacvezető helyi rádiójaként, ami 2018. március 1-jén átvette a budapesti rádió arculatát és több műsorát. Az országos frekvenciára való költözéssel a Retro Rádió új üzemeltetőhöz került, míg az addig használt két frekvencián más rádióadás szól 2018 nyarától.[1]

Az egykori nyíregyházi rádióállomás hangjai Kautzky Armand és Vass Gábor voltak, akik később az országos adás hangjai is lettek. Női hangja Böhm Anita.

Történet

Körzeti rádióként (2017–2018)

2017 novemberében egy új tulajdonos, a Tranzisztor Kft. beszállt a Rádió Q-ba, leváltva az addigi ügyvezetőt, előkészítve a későbbi átalakulást.[2] A tulajdonos sikeresen megszerezte a nyíregyházi FM 103,9-es frekvencián 2006 óta működött Retro Rádió nevét, ami a város és környéke piacvezető helyi rádiójaként működött. Helyi információkat szolgáltattak, a zenei kínálatban a név ellenére viszonylag friss dalok is megjelentek.

A rádió 2017. december 18-án 14:00-kor kezdte meg adását Budapesten, a 99,5 MHz-en. A rádión új műsorvezetők jelentkeztek, köztük a Rádió 1-ről is ismert Hepi Endre és Hudák Anita, a Petőfi Rádióból is ismert Leirer Tímea valamint a Sláger FM-ből is ismert Dénes Tamás, Klamancsek Krisztián és Nyerges Izabella. A hírszerkesztői feladatokat többek közt a Danubius Rádióból is ismerős Belyó Barbara, a Sláger Rádióból és a Class FM-ből ismert Ortutay Dóra, valamint a Rádió 1 egyik hírszerkesztője, Bányász Árpád látják el.[3] Zenei kínálatát nézve a Retro Rádió az 1960-as, 1970-es és 1980-as évek legnagyobb retró slágereit játssza, ám nagyon sok régi magyar kedvenc is előfordul, amelyek eddig sehol máshol nem kaptak teret. Mint írták: "a kínálatunkban ugyanúgy megtalálhatók lesznek a legismertebb külföldi dalok, ahogy a legnépszerűbb magyar slágerek, a műsorvezetők pedig vendégül is látják azokat a népszerű, vagy akár méltatlanul háttérbe szorult hazai énekeseket és zenészlegendákat, akik dalaikkal meghatározták az elmúlt évtizedek zenei palettáját."[3]

A budapesti adás indulása után sejteni lehetett a későbbi összevonást: először közös honlapja lett az addigi két külön rádiónak, majd az egykori nyíregyházi adó lecserélte a logóját.[4] A következő hetekben kivezették az 1990-es és 2000-es évek dalait a repertoárból, majd 2018. március 1-jén hangzásában is átalakult a nyíregyházi adás.[5] Közleményükben azonban kiemelték, hogy a helyi hírek mellett a jól megszokott műsorvezetőkkel találkozhatnak továbbra is a hallgatók, azonban a nyíregyházi hallgatókhoz is eljut pár, a pesti stúdióban szerkesztett műsor. Mint mondják, "...a Retro Rádió Nyíregyháza kedvelt adója volt eddig is, és ezután is az marad, sőt, innentől kezdve még magasabb színvonalon tudjuk szórakoztatni a hallgatókat."[6]

2018. március 2-án jelent meg a hír, hogy a nyíregyházi adás tulajdonosát, a Center Rádió Kft.-t felvásárolta a budapesti adást működtető Tranzisztor Kft., ezzel a két adó egy tulajdonoshoz került.[6]

Országos rádióként (2018-)

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa 2018. május 23-án kihirdette az országos kereskedelmi rádiós pályázat végeredményét, miszerint a Hold Rádiós és Televíziós Reklám Kft. megkezdheti a sugárzást Pop FM néven. Napokkal később a nyertes cég kérelemmel fordult a Médiatanácshoz, hogy az eredetileg tervezett Pop FM helyett Retro Rádióként sugározhassanak a jövőben. Ezt a testület 2018. június 8-án elfogadta, így a döntés értelmében június 15-től az addig két frekvencián sugárzó Retro Rádióból országos rádió lett, míg a budapesti 99,5 MHz-en Magyar FM (2019. február 24.-ig), a nyíregyházi 103,9 MHz-en Best FM néven indult műsor.[7] A hivatalos közlemény szerint az országos rádióban a budapesti adás műsorvezetőivel találkozhatnak a hallgatók.[8] Ezen kívül angol nyelvű híreket is kínál a rádió, minden nap 04:00-kor, ami jóval hosszabb, mint egy átlagos hírblokk.[9]

2020 júniusától a Retro Nappalt Nyerges Izabella, a Retro Víkendet Leirer Tímea vezeti, míg az éjszakai sávban pedig megszűnt a műsorvezetés. Júliusban elbocsátották a Retro Reggel stábját és bejelentették, hogy a reggeli műsort Bochkor Gábor és Lovász László veszi át. Az új reggeli műsor augusztus 31-én indult el, a címe Bochkor lett.[10] Nem sokkal később Abaházi Csaba is mikrofonhoz került. A Sláger FM-től káromkodás miatt elbocsátott műsorvezető új műsora Abaházi Presszó címmel hallható augusztus 3-tól. A műsorban, amely a Várkonyi Attila vezette Sztársávot váltotta, Abaházi a magyar közélet ikonikus sztárjaival, sportolókkal, valamint kevésbé ismert, de érdekes emberekkel beszélget.

Szeptember 7-én Klamancsek Krisztián a Facebook-oldalán bejelentette, hogy felmondott a rádiónál, mivel nem értett egyet az elmúlt hónapokban történt változásokkal és a vezetőség hozzáállásával.[11] Távozásával a Retro TOP 40 című műsor gyártása megszűnt, de a slágerlista 2020. október 31-ig még hallható volt.

Szeptember 24-én az Abaházi Presszó című műsorban újabb műsorvezető érkezését jelentették be: a Danubius Rádió, a Class FM és a Sláger FM egykori női műsorvezetője, Vágó Piros új, gasztronómia tematikájú műsora október 3-tól szombat délelőttönként hallható adásban, Rádiókonyha címmel.[12] Ezzel párhuzamosan Dévényi Tibor műsora szombat estére került át. 2020. október 4-én elindult Vas Maya új éjszakai műsora, az Éjjeli mesék, amely vasárnaptól csütörtökig 23:00-tól másnap 02:00-ig volt hallható.[13] Az Éjjeli mesék a rádión hallható többi műsorszámtól eltérően V. kategóriájú, azaz 18 éven aluliak számára nem ajánlott besorolást kapott. 2020. november 7-től szombatonként 12:00-18:00 között hallható Jurásek Balázs, az egykori Rock FM egyik férfi műsorvezetóje, míg a Klamancsek Krisztián vezette Retro TOP 40-es ismétlés lekerült a műsorról.

2020 őszén a műsorstruktúra frissítése mellett a zenei felhozatal is változott: fokozatosan bevezették az 1990-es és 2000-es évek dalait a repertoárba. A rádió megújulásának utolsó lépéseként az év november 17-én új, modernebb hangzású arculatot kapott. A szlogen is megváltozott, az új jelmondat a Minden idők legnagyobb retró slágerei lett, amely feltételezhetően az egykori Sláger Rádió szlogenjére (Minden idők legnagyobb slágerei) utal.

2021. január 13-án elhunyt Vass Gábor színművész, aki a budapesti adás indulása óta a rádió állomáshangja volt, ezért február 8-tól Kautzky Armand, az egykori Sláger Rádió és az egykori nyíregyházi rádió (2006-2018) hangja lett az új állomáshang. Ezzel egy időben egy női állomáshang is érkezett a rádióhoz Böhm Anita személyében, de mindezek ellenére Vass Gábor hangja is hallható volt még egy ideig a rádióban.[14] 2021. szeptember végén a rádió programigazgatója Sivák Péter távozott, helyét Tiszttartó Titusz vette át.[15] 2021. december 1-jén elbocsátották Vas Mayát a rádiótól. Ezzel egy időben az Éjjeli Mesék és a Testi Mesék című műsora megszűnt, így 23 óra után is csak zenék szólnak.[16]

2022. február 14-én újabb nagyobb változás történt a rádióban. Megújult a hangzás, megváltozott a műsorrend, a szlogen pedig a "retró" szócskás elhagyva, teljesen egészében az egykori Sláger Rádió szlogenje lett. Visszatért a hétköznapi sávba Vágó Piros, míg Nyerges Izabella az esti kívánságműsorba került át. Abaházi Csaba hétköznap esti műsora 4 órássá bővült, viszont a Sztársáv programajánló megszűnt. Jurásek Balázs műsora már a hétvége mindkét napján adásba kerül, míg B. Tóth László vasárnap este 6-tól várja a hallgatókat, a Poptarisznya berkein belül jelentkező slágerlistával.[17]

Vétel

A Retro Rádió 24 órában ultrarövidhullámon (FM) 18 adótoronyról 70%-os országos lefedettséggel sugározza műsorait a korábban az egykori Class FM (régebben a Danubius Rádió) által használt frekvenciákon.[18]

  • Budapest - 103,3 MHz
  • Debrecen - 101,1 MHz
  • Fehérgyarmat - 102,8 MHz
  • Gerecse - 100,0 MHz
  • Győr - 101,4 MHz
  • Kab-hegy - 100,5 MHz
  • Kaposvár - 89,0 MHz
  • Kékes - 104,7 MHz
  • Komádi - 101,6 MHz
  • Miskolc - 98,3 MHz
  • Nagykanizsa - 93,6 MHz
  • Pécs - 105,5 MHz
  • Sopron - 102,0 MHz
  • Szeged - 94,9 MHz
  • Szekszárd - 98,4 MHz
  • Szentes - 95,7 MHz
  • Szombathely - 100,5 MHz
  • Tokaj - 103,5 MHz
  • Vasvár - 101,2 MHz

Korábbi frekvenciák

  • Budapest - 99,5 MHz (2017-2018)
  • Nyíregyháza - 103,9 MHz (2006-2018)

Stáb

Műsorvezetők

  • Abaházi Csaba – Abaházi Presszó, Vasárnap este
  • B. Tóth László – PopTariTop
  • Bochkor GáborBochkor
  • Dénes Tamás – Retro Délután
  • Dévényi TiborHárom kívánság
  • Jurásek Balázs - Retro Hétvége
  • Leirer Tímea – Hétvége Reggel
  • Lovász LászlóBochkor
  • Nyerges Izabella – Retro Kívánságműsor
  • Vágó Piros – Retro Napközben, Rádiókonyha
  • Várkonyi Attila – Fergeteg Party Mix, Sztársáv

Korábbi műsorvezetők

  • Hepi Endre - Retro Reggel (2017-2020) (Jelenleg a Manna FM műsorvezetője)
  • Hudák Anita - Retro Reggel (2017-2020) (Jelenleg a Manna FM műsorvezetője)
  • Klamancsek Krisztián - Retro Éjjel, Retro TOP 40, Retro Kívánságműsor (2017-2020) (Jelenleg az FM 103.9 – A ROCK műsorvezetője)
  • Vas Maya – Éjjeli mesék, Testi mesék (2020-2021)

Hírszerkesztők

  • Bányász Árpád
  • Belyó Barbara
  • Dizseri András
  • Fülöp Attila
  • Héjja Anett
  • Gudovics Éva
  • Kovács Péter
  • Papp Klaudia
  • Veress Liza
  • Villányi Eszter

Korábbi hírszerkesztők

  • Nyíri Dóra (2017-2018)
  • Hudák Anita (2017-2020)
  • Germán Márton (2018-2021)
  • Ortutay Dóra (2018-2021)

Sport

  • Bányász Árpád
  • Szujó Zoltán
  • Vobeczky Zoltán

Angol nyelvű hírek

  • Szkokán Boglárka

Logók

középre|bélyegkép|851x851px|A Retro Rádió logói 2006 óta

Jegyzetek

Szablon:Jegyzetek

További információk

Jelentős elérésű magyar nyelvű rádióadók
collapsed
Közszolgálati Kossuth Rádió · Petőfi Rádió · Bartók Rádió · Dankó Rádió · Nemzetiségi Rádió · Parlamenti Rádió · Duna World Rádió
Kereskedelmi országos/hálózatos Rádió 1 · Retro Rádió
Kereskedelmi regionális Base FM · Best FM · FM 103.9 – A ROCK · Gong Rádió · Rádió M · Sláger FM
Közösségi regionális Jazzy Rádió · Klasszik Rádió · Manna FM · Rádió Dikh · Sportrádió · Tilos Rádió · Trend FM
Közéleti regionális InfoRádió · Karc FM
Vallási Európa Rádió · Magyar Katolikus Rádió · Mária Rádió · Szent István Rádió
Internetes Civil Rádió · Danubius Rádió · Folkrádió · Klubrádió · Ozone FM · Radio Face · Rádió Q · Rise FM · Szent Korona Rádió
Megszűnt 101,7 Pécs FM · Amadeus Rádió · Calypso Rádió · Class FM · Danubius Rádió (1986–2010) · Dió Rádió · FM 7 · Helikon Rádió · Kék Duna Rádió · Lánchíd Rádió · Magyar FM · Music FM · Neo FM · Pannon Rádió · Radiocafé 98.6 · Rádió Bridge · Régió Rádió · Rock FM 95.8 · Sláger Rádió · Sztár fM

Szablon:Portál

Thematic channels
Paris Premiere (2011-.n.v.).png Téva (2014-.n.v.).png Serie Club (2012-.n.v.).png Canal J (2019-.n.v.).png TiJi (2019-.n.v.).png
M6 Music (2018-.n.v.).png MCM (2017-.n.v.).png MCM Top (2017-.n.v.).png MCM Pop (2017-.n.v.).png

PLAY 4 INTERNATIONAL white.png PLAY 4 AFRIKAANS white.png PLAY 5 AFRIKAANS white.png

  1. Szablon:Cite news
  2. https://24.hu/media/2017/11/16/uj-tulajdonos-es-ugyvezeto-a-radio-q-nal/
  3. 3,0 3,1 https://24.hu/media/2017/12/18/elindult-a-budapesti-retro-radio/
  4. Szablon:Cite news
  5. Szablon:Cite news
  6. 6,0 6,1 Szablon:Cite news
  7. Szablon:Cite news
  8. Szablon:Cite news
  9. Szablon:Cite news
Advertisement